Charterschip Hollandia

Evelien Prins

De wens om het schip buitenom te laten stralen en coaten was er al enige tijd. Na een korte zoektocht kwam ik al snel bij Multiship Holland uit. Ik had niet alleen veel goeds gehoord over deze werf. Ook had ik gezien dat het mogelijk was om zelf aan een schip te werken.

Aangezien het in dit geval om een tjalk uit 1901 gaat (gebouwd bij Mulder te Vierverlaten), waarmee sinds 1975 intensief gevaren wordt in de chartervaart, was er veel staalwerk te doen voorafgaand aan het stralen en coaten. Het staalwerk heb ik voor een deel zelf samen met staalwerkers van buitenaf gedaan en voor een deel samen met medewerkers van Multiship Holland. De loods waarin dit gebeurd is erg prettig, schoon en licht.

Continu werd er mee gekeken en had ik toegang tot de expertise en gereedschap binnen het bedrijf. Het stralen is wel spannend, is het schip goed dicht, zodat er geen straalgrit binnen in het schip komt? Na een week stralen kon er weer in het schip gekeken worden, geen straalgrit binnen. Wel was er nog wat resterend staalwerk aan het licht gekomen, wat meteen weer onderhanden genomen werd. Overigens een prachtig gezicht het kale staal te zien na 121 jaar in de conservering gezeten te hebben gezeten, je kan op dat moment heel duidelijk de handtekeningen van de werfmedewerkers uit 1901 zien. Voor het coaten wordt goed de tijd genomen, erg secuur worden de lagen opgebouwd. Het resultaat is dan ook prachtig.

Verder rest mij te zeggen dat de sfeer erg vriendelijk en gastvrij is, erg fijne werf.